«زندگی در یک کشور مطرود چگونه است؟»

در تاریخ ۷ آپریل ۲۰۲۲ یک مستند درباره ایران و تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور در شبکه اجتماعی یوتیوب به اشتراک گذاشته شد تحت عنوان «زندگی در یک کشور مطرود چگونه است؟» . این مستند توسط یک برنامه‌ساز روس به نام الکسی پیواواروف ساخته شده که در کانال یوتیوب خود به نام «روایت» آن را به اشتراک گذاشته است. نکته قابل توجه درخصوص این مستند گزارشی، استقبال کم‌نظیر مردم روسیه از این مستند است. در طی کمتر از دو ماه از انتشار این مستند، بیش از ۸ میلیون نفر آن را تماشا کرده‌اند که این میزان بازدید در میان سایر مستندات ساخته شده توسط کانال روایت پیواواروف بی‌سابقه بوده است. این مستند در نشانی زیر قابل مشاهده است. https://www.youtube.com/watch?v=W4keR51qGBs

«زندگی در یک کشور مطرود چگونه است؟»

الکسی پیواواروف کیست؟

الکسی پیواواروف متولد ژوئن ۱۹۷۴، زاده مسکو، روزنامه‌نگار، برنامه ساز، مدیر رسانه، مجری تلویزیون و بلاگر مطرح روسی است. او فارغ‌التحصیل دانشکده روزنامه نگاری  از دانشگاه لامانوسوف[۱] مسکو است. همسر وی آنا اشنایدر[۲] نیز روزنامه نگار، سردبیر و مجری شبکه های تلویزیونی فدراسیون روسیه از جمله «Россия-۲۴» بوده است.

بخشی از فعالیت های او شامل:

- خبرنگار و مجری برنامه های خبری «امروز»[۳] و «کشور و جهان»[۴]

- نویسنده تعدادی از برنامه‌های شبکه روسی НТВ ( ۱۹۹۳-۲۰۱۳)

- تولید کننده و مدیر هلدینگ  СТС Медия[۵] ( ۲۰۱۳- ۲۰۱۶)

- سردبیر و تولید کننده اصلی کانال تلویزیونی RTVI به معنای کانال بین‌المللی اطلاعات و سرگرمی روسیه ( ۲۰۱۶- ۲۰۲۰)[۶]

- از مارس ۲۰۱۹، او نویسنده کانال «روایت» در یوتیوب بوده است که موفق شد در سال ۲۰۱۹ دکمه نقره‌ای و در سال ۲۰۲۰ دکمه طلایی یوتیوب را از آن خود کند.[۷]

پیواواروف در جریان واگذاری شبکه اچ تی وی روسیه به گازپروم به نشانه اعتراض به دولتی شدن این شبکه همراه با عده ای از همکاران خود این شبکه را ترک کردند اما مدتی بعد با مدیریت جدید فعالیت خود را آغاز نمود. او همواره تلاش کرده است تا به‌عنوان یک تهیه‌کننده مستقل، در فیلم‌های مستند و پروژه‌های تلویزیونی برای شبکه‌های مختلف تلویزیونی روسیه، از جمله НТВ  فعالیت کند.

پیواواروف در طول فعالیت‌های حرفه‌ای خود جوایز متعددی را دریافت کرده است. در آوریل سال ۲۰۰۸ نیز رئیس جمهور فدراسیون روسیه، ولادیمیر پوتین از او به منظور فعالیت‌های اجتماعی و پشتیبانی‌های اطلاعاتی وی در جهت توسعه جامعه مدنی روسیه قدردانی نمود.

باتوجه به سوابق کاری وی و جایگاهی که اکنون در آن قرار دارد، می‌توان گفت که پیواواروف همواره تلاش کرده است تا به عنوان یک برنامه‌ساز مستقل به‌نظر بیاید، او هم در تلویزیون دولتی روسیه فعالیت کرده که مورد تشویق و حمایت دولت بوده است و هم با سازمان‌ها و هلدینگ‌های غربی همکاری خوبی دارد. البته لازم به ذکر است که اکنون این سازمان‌های غربی هستند که از برنامه‌سازی‌های او حمایت‌های مالی و معنوی می‌کنند.

درخصوص جنگ اوکراین نیز پیواواروف موضع مستقل خود را حفظ کرده است. با توجه به فضای کنونی جامعه روسیه عملاً مخالفت هزینه‌ساز و آشکاری با اقدامات نظامی روسیه نکرده اما معتقد است سخت می‌شود به اعداد و ارقامی که درباره حمایت مردم روسیه از عملیات نظامی این کشوردر اوکراین، توسط دولت اعلام می‌شود باور داشت. وی اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کرده است: «حتی اگر این اعداد و ارقام را باور کنیم، پس از مدتی خواهیم دید که خواسته‌های رای دهندگان به پوتین محقق نشده و آنگاه باید نتیجه را دید. خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند که چه اتفاقی در چه ابعادی افتاده است. مقایسه این جریان با اقدام دولت در شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴، اصلا درست نیست، زیرا این بار همه چیز زیر و رو شده است. رفتن نخبگان قابل درک است اما ما تا جایی که امکان داشته باشد حتی با سانسورها و وضع قوانین جدید در روسیه خواهیم ماند. » پیواواروف معتقد است که در شرایط کنونی جامعه سانسور زیادی از حقایق وقایع جاری وجود دارد، بنابراین امکان ندارد یک روزنامه نگار عملکرد مستقلی داشته باشد. اما با همه این اوصاف او تصمیم گرفته است برخلاف همکاران خود در روسیه بماند و تا جایی که برای وی و خانوداه‌اش مقدور است به برنامه‌سازی در فضای مجازی برای  مردم روسیه ادامه داده و کشورش را ترک نکند.

درباره برنامه رداکسیا

یک کانال روس زبان در یوتیوب است که توسط الکسی پیواواروف اداره می‌شود. تا مارس ۲۰۲۲، مخاطبان این صفحه به ۲.۹ میلیون مشترک رسید و تعداد بازدیدکنندگان کانال از ۶۳۰ میلیون نفر گذشت. پیواواروف سعی کرده است که بخش روزنامه‌نگاری اما به شیوه ای جذاب را از طریق یوتیوب به اجرا در بیاورد که با توجه به آمار بازدیدکنندگان این صفحه تاکنون عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته است. او در یکی از پست‌های خود در فیس‌بوک با اعلام ایجاد این کانال عنوان کرد که یکی از دلایل حضورش در یک پلتفرم جدید، ناپدید شدن حرفه روزنامه‌نگاری مجازی در روسیه است.

وی معتقد است یوتیوب به یک تلویزیون جدید تبدیل شده است، به یک پلتفرم جایگزین برای تلویزیون سنتی، جایی که می‌تواند در مورد مشکلات موجود در روسیه صحبت کند، صحبت‌هایی که اغلب در تلویزیون روسیه دشوار به نظر می‌رسد. برخلاف تلویزیون رسمی روسیه، یکی از ویژگی‌های مهم این گزارش‌های ارائه شده پوشش بی‌طرفانه رویدادها و دادن تربیون به طرفداران مخالف و موافق است تا بینندگان بر اساس واقعیت‌ها و مصاحبه‌های انجام شده خود اقدام به نتیجه‌گیری کنند.

موضوع اصلی کانال «روایت» موضوعات سیاسی-اجتماعی است. هر شماره جدید شامل یک تحقیق ژورنالیستی با مصاحبه‌های متعدد است که همراه با استدلال‌ها و توضیحات مختصر توسط الکسی پیوواروف ارائه می‌شود. مهمانان این برنامه‌ها، هم مردم عادی و هم سیاستمداران مشهور، روزنامه‌نگاران، فرهنگیان، دانشمندان و قشرهای مختلف جامعه هستند. علاوه بر مسائل تحقیقاتی، این کانال حاوی مصاحبه‌ها و همچنین ویدیوهای کوتاهی است که در آن نویسنده سعی می‌کند یک موقعیت خاص را تجزیه و تحلیل کند. از ۲۴ نوامبر ۲۰۱۹، این کانال  اخبار هفتگی را به برنامه‌های خود اضافه کرده است. کانال تلویزیونی RTVI از راه‌اندازی این کانال استقبال کرده و حمایت‌های مالی آن را نیز بر عهده دارد.

همچنین این کانال تاکنون سه بار جایزه روزنامه‌نگاری «Редколлегия»[۸] را دریافت کرده است. «Редколлегия» یک جایزه رسانه‌ای مستقل است که برای حمایت از روزنامه‌نگاری حرفه‌ای آزاد در روسیه تأسیس شده است. این جایزه هر ماه به چندین نویسنده روسی تعلق می‌گیرد. افراد این رسانه بر این باورند که با توجه به عدم آزادی بیان و فشار دولت، از این طریق می‌توانند از کسانی که استانداردهای حرفه‌ای بالا در زمینه برنامه‌سازی و روزنامه نگاری در روسیه را حفظ می‌کنند، حمایت مالی کنند.

درباره مستند «زندگی در یک کشور مطرود چگونه است؟»

مستند «زندگی در یک کشور مطرود چگونه است؟» به بهانه بحران اخیر اوکراین و تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه ساخته شده است. با توجه به فضای کنونی جامعه روسیه و نگرانی‌ها و سوالات بی‌شماری که در خصوص تحریم‌های روسیه ایجاد شده است، الکسی پیواواروف همراه با تیم خود تصمیم گرفتند به کشوری سفر کنند که سال‌ها است پیش از روسیه این مسیر صعب‌العبور را پیموده و می‌تواند دورنمایی باشد برای اذهان مردم روسیه از آنچه که قرار است در آینده‌ای نزدیک با آن رو به رو شوند.

آشنایی مستقیم با فضای جامعه ایران، بررسی مختصری از دلایل شکل‌گیری تحریم‌ها، گفتگو با افراد در جایگاه‌های شغلی گوناگون، در نظر گرفتن حوزه‌های مختلف اعم از گردشگری، بانکداری، خودروسازی و حوزه‌هایی که جامعه روسیه با تحریم آن بخش‌ها روبه رو شده و خواهد شد از جمله مواردی است که در این مستند به آن اشاره شده است. در مجموع این مستند به ۲۴ بخش تقسیم شده است که در هر بخش به یک سوال و موضوع پاسخ می دهد، این موضوعات شامل موارد زیر هستند:

۱. آشنایی با کشوری که ۴۰ سال تحت تحریم قرار دارد.

۲. پول ملی ایران چه شد؟

۳. هزینه یک آپارتمان در ایران چقدر است؟

۴. متوسط ​​درآمد در ایران چقدر است؟

۵. بانک‌های ایرانی بدون سوئیفت چگونه کار می‌کنند؟

۶. آیا خرید آیفون در ایران امکان‌پذیر است؟

۷. چه مارک‌هایی به طور کلی فروخته می‌شوند؟

۸. ایران چگونه تحریم ها را دور می زند؟

۹. آیا کمبود مواد غذایی در ایران وجود دارد؟

۱۰. ایران متحد کشورهای غربی بود. چرا همه چیز تغییر کرده است؟

۱۱. اقتصاد بعد از انقلاب اسلامی چه شد؟

۱۲. تحریم‌ها علیه ایران چگونه برداشته شدند و چگونه بازگشتند؟

۱۳. ایرانی‌ها با چه هواپیماهایی پرواز می‌کنند؟

۱۴. اوضاع نفت چگونه است؟

۱۵. آیا روسیه و ایران امروز متحد هستند؟

۱۶. نظام سیاسی ایران چگونه کار می‌کند؟

۱۷. تقریبا تمامی شبکه‌های اجتماعی در ایران مسدود هستند.

۱۸. یوتیوب ایرانی و نتفلیکس

۱۹. ایرانی‌ها چه ماشین‌هایی سوار می‌شوند؟

۲۰. تجارت روسیه در ایران

۲۱. پزشکی در ایران در چه سطحی قرار دارد؟

۲۲. گردشگری در ایران

۲۳. آیا ایرانی‌ها منتظر لغو تحریم‌ها هستند؟

۲۴. آیا روسیه راه ایران را دنبال خواهد کرد؟

در بخش اول یعنی آشنایی با کشور ایران، مختصری به علت وقوع انقلاب اسلامی در ایران و فضای شکل گرفته پس از آن پرداخته می‌شود. مواردی همچون: وضع قوانین سخت اسلامی و محدود شدن حقوق زنان، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، کنار گذاشتن تجارت با غرب و سرکوب مخالفان و...

الکسی پیواواروف در بخشی از روایت خود از ایران بیان می‌دارد که «جمهوری اسلامی ایران در واقع نوعی سوسیالیسم اسلامی است، ایران تماماً یک جامعه دینی و سنتی محسوب می‌شود به همین دلیل اقداماتی مانند انقلاب سفید که توسط محمدرضا شاه پهلوی به اجرا درآمد در تضاد کامل با فضای جمعی این کشور بود و سرعت وقوع انقلاب اسلامی را در ایران افزایش داد.»

درباره مسئله تحریم‌های ایران، «حمله به سفارت آمریکا توسط نیروهای ایرانی و گروگان گرفتن کارمندان این سفارت» دلیل اصلی آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران عنوان شده است. پیواواروف تلاش کرده است که با مشاغل مختلفی که به نوعی تاثیرپذیرفته از مسئله تحریم‌ها هستند، گفتگو کند. مسیر مصاحبه‌های وی نشان می‌دهد که در ایران کنونی افراد از همه قشرهای مختلف، با هر مدل از سبک زندگی و طرفدار هرنوع حزبی اعم از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا خواستار رفع تحریم‌ها و بهبود اوضاع معیشتی خود هستند. همچنین مردم ایران از عملکرد مدیران کشور راضی نبوده و ایشان را در شکل‌گیری اوضاع نا بسامان اقتصادی مقصر می‌دانند.

با همه این تفاسیر و نشان دادن صحنه‌های مثبت و منفی از جامعه ایرانی، سوالی که در انتهای مستند از بینندگان این برنامه پرسیده می‌شود هدف اصلی سازنده برنامه را مشخص می‌نماید. اینکه مردم ایران در طی این سال‌ها موفق شده‌اند زیر بار سخت‌ترین تحریم‌ها دوام بیاورند بنابراین مردم روسیه نیز خواهند توانست و زندگی با چنین محدودیت‌هایی قطعا امکان پذیر خواهد بود. اما سوالی اصلی اینجا است که اصلا چرا باید این مسیر را انتخاب کرد و در ازای چه چیزی باید چنین محدودیت‌هایی را تحمل کرد؟ البته پیواواروف به این سوال پاسخی نمی‌دهد بلکه مانند سایر مستندات ساخته شده توسط وی، نتیجه‌گیری را به مخاطب واگذار کرده و همیشه در انتهای گزارش‌های خود این نکته را متذکر می شود که تنها نقش راوی را ایفا می‌کند.

لازم به ذکر است، دو تحلیلگر ایرانشناس روس از ابتدا تا انتهای این مستند حضور دارند که در رابطه با موضوعات ذکر شده در بالا با ایشان مصاحبه می‌شود. نیکیتا اسماگین[۹] و ادلان مارگوف[۱۰]. آنچه که مشخص است با توجه به پرسش و پاسخ‌های مطرح شده، این دو تحلیلگر علاوه بر تسلط به زبان فارسی شناخت بسیار خوبی از مردم و نظام سیاسی ایران دارند که به همین دلیل توانسته‌اند اطلاعات به نسبت دقیقی را در اختیار مصاحبه کننده قرار دهند.

«زندگی در یک کشور مطرود چگونه است؟»

ادلان مارگوف

· در سال ۲۰۱۶ از دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه МГИМО در مقطع کارشناسی در رشته مطالعات منطقه‌ای خارجی با گرایش ایران فارغ‌التحصیل شد.

· در طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر دانشگاه МГИМО  ، در کالج میدلبری آمریکا[۱۱] نیز تحصیل کرده است.

· فارغ‌التحصیل مقطع دکتری از دانشگاهМГИМО  در رشته علوم سیاسی  و مطالعات منطقه‌ای ( ۲۰۲۱).

· کارشناس مسائل ایران و سیاست بین‌الملل در زمینه عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای.

· پژوهشگر مرکز مطالعات خاورمیانه، رئیس بخش توسعه استراتژیک در موسسه مطالعات بین‌المللی МГИМО.

· مدیر برنامه «روسیه و برنامه منع سلاح‌های هسته‌ای» در مرکز ПИР [۱۲]( ۲۰۱۷-۲۰۱۹).

· نویسنده دوره تخصصی سیاست خارجی ایران در دانشگاه دولتی اوستیای شمالی ( ۲۰۲۱).

· عضو گروه جوانان کمیته پاگواش روسیه در هیئت رئیسه آکادمی علوم روسیه.

· مسلط به زبان‌های فارسی و انگلیسی.

علایق پژوهشی وی:

· روابط ایران و روسیه

· روند بررسی NPT

· سیاست روسیه در زمینه عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای

ادلان مارگوف معتقد است، این گفته که به دلیل تحریم‌های شکل گرفته علیه روسیه، این کشور آینده‌ای شبیه به ایران دارد به هیچ وجه درست نیست چرا که زیر ساخت‌های روسیه به مراتب قوی‌تر از ایران است. تشابه این دو کشور تنها در بخش صادرات انرژی می‌باشد. تکنولوژی‌های موجود در روسیه بسیار پیشرفته‌تر و توسعه‌یافته‌تر از ایران هستند.

«زندگی در یک کشور مطرود چگونه است؟»

نیکیتا اسماگین

· ایرانشناس و کارشناس شورای امور بین‌الملل روسیه.

· خبرنگار خبرگزاری تاس در تهران

· معمولا تحلیل‌های او پیرامون وقایع ایران در سایت بنیاد کارنگی مسکو که نمایندگی بنیاد کارنگی آمریکا است، منتشر می‌شود.[۱۳]

· مدتی در سال های ۱۳۹۴-۹۵ با رایزنی فرهنگی ایران در مسکو همکاری می‌کرده است.

· به زبان فارسی مسلط است.

نیکیتا اسماگین نیز کاملا به ساختار سیاسی و فرهنگی ایران آشنایی دارد. او معتقد است جامعه ایران با وجود همه تغییراتی که طی سال‌های اخیر به ویژه در شهرهای بزرگ با آن رو به رو بوده است، هنوز هم عمیقا یک جامعه مذهبی و سنتی محسوب می‌شود. البته او این نکته را که تقاضای تغییرات اساسی و نارضایتی از اوضاع معیشتی، در بین مردم افزایش چشمگیری داشته است را نیز متذکر می‌شود.

استقبال از مستند و نظرات مردم روسیه

در بین مستندهای مختلفی که در فضای مجازی درباره ایران و به زبان روسی ساخته شده است، این مستند با اختلاف زیادی بازدیدکنندگان بیشتری در میان اقشار مختلف مردم روسیه داشته است. تاکنون حدود ۲۶ هزار نظر درباره این مستند تنها در صفحه یوتیوب به اشتراک گذاشته شده است. آنچه که مشخص است، از جمله دلایل اصلی استقبال مردم روسیه از این مستند نگرانی ایشان بابت تحریم‌ها، سوالات بی‌شمار، ترس از آینده و نحوه مواجه با فضای روسیه تحریم شده است که کنجکاوی ایشان را درباره شناخت فضای کشوری که بیش از چهل سال است این تجربه را پشت سر گذاشته، برانگیخته است. کشوری که تا پیش از آغاز بحران اوکراین در صدر جدول تحریم‌ها قرار داشت اکنون می‌تواند بهترین گزینه برای معرفی به مردم روسیه برای پاسخ به سوالات ایشان در رابطه با چگونگی مواجه با تحریم‌ها باشد. نکته جالب توجه آن که به واسطه مسئله تحریم‌های شکل گرفته علیه روسیه و مستند ساخته شده توسط الکسی پیواواروف، حدود ۸ میلیون روس زبان که تا پیش از این شناخت چندانی از ایران نداشته‌اند (از نظرات به اشتراک گذاشته شده چنین برداشت می‌شود)، آشنایی بیشتری با ایران پیدا کرده و نسبت به شناخت جامعه ایرانی کنجکاوتر شده‌اند.

پس از آنکه ۲۶هزار نظر به اشتراک گذاشته شده درباره این مستند مورد بررسی قرار گرفت، نتایجی در خصوص نظر مردم روسیه درباره ایران و بحران اوکراین و مسئله تحریم‌ها به دست آمد:

۱- گویا در اغلب نظرات بین حمایت‌کنندگان از سیاست‌های دولت درخصوص آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین و دیدگاه مثبت درباره ایران و مردمانش رابطه مستقیمی وجود دارد. به این معنا که عموما این افراد نگاه تحسین برانگیزی به ایران دارند و معتقدند روسیه هم می‌تواند در مقابل فشارهای غرب مقاومت کرده و از تجربیات ایران درخصوص مقابله و دور زدن تحریم‌ها استفاده کند. این افراد در بیان دیدگاه‌هایشان درباره مردم ایران از توصیفاتی همچون ملت بزرگ و مقاوم یاد کرده‌اند. عده محدودی هم علاقمند به سفر به ایران شده‌اند.

۲- افرادی که از مخالفین آغاز جنگ اوکراین هستند و نگاه مثبتی به ایران ندارند. این طیف معتقدند که ایران یک کشور فقیر با اقتصادی بسیار ضعیف محسوب می‌شود، چرا روس‌ها باید از چنین کشوری الگوبرداری کرده و خود را آماده کنند تا مسیر ایران را بپیمایند. روسیه باید با کشورهای اروپایی مقایسه شود و رقیب چنین کشورهایی باشد تا استاندارهای زندگی مردم افزایش پیدا کند.

۳- افرادی که یا شناختی از ایران ندارند و یا این شناخت بسیار محدود است. این دسته از افراد هم عموما از مخالفین جنگ اوکراین هستند. معتقدند این مستند تلاش کرده است تا صرفا با به نمایش گذاشتن پایتخت ایران و نه شهرهای دیگر این کشور، زندگی افراد در رده‌های بالا و نه زندگی افراد معمولی همچون کارگران و تمرکز برسایر دستاوردها و نکات مثبت، نشان دهد که ایرانی‌ها با همه سختی‌ها و تحریم‌هایی که سال‌ها در برابر آن مقاومت کرده‌اند، همچنان از سطح زندگی خوبی برخوردارند. بنابراین این مستند بی‌طرفانه نیست و نمی‌تواند بازگوکننده حقایق جامعه ایرانی باشد. لازم به ذکر است که نظر این دسته از افراد بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است. باور به اینکه ساخت این مستند در راستای حمایت غیر مستقیم از سیاست‌های کرملین در خصوص بحران اوکراین است، درمیان این طیف به چشم می‌خورد.

جهت آشنایی بیشتر با نظرات بینندگان این مستند، در ادامه نظراتی که بیشترین تکرار را داشته‌اند و مورد تاکید قرار گرفته‌اند به ترتیب آورده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود، میزان دیدگاه‌های منفی یا همراه با سوءظن غالب است.

ردیف

                                                      نظرات

تعداد لایک‌ها

۱

عجیب است که چرا مناطق فقیرنشین را در مستند نشان نمی‌دهند و با افرادی که شغل‌های معمولی دارند مصاحبه نمی‌کنند؟ تنها با متخصصان فناوری اطلاعات، دیپلمات‌ها، تجار مصاحبه کرده است. این یک روایت آرامش‌بخش است که مردم ایران به آن عادت کرده‌اند  و ما هم به آن عادت خواهیم کرد! این یک ویدئوی جهت‌دهی شده است.

۷۵۰۰

۲

بله زندگی کردن با چنین تحریم‌هایی ممکن است و تو تنها دو انتخاب داری، یا با حکومت کنار می‌آیی یا به زندان می‌روی.

۶۵۰۰

۳

فکر نمی‌کنم قبل از اتفاقات اخیر و مسئله تحریم‌ها، کسی علاقمند بود که بداند ایرانی‌ها چطور زندگی می‌کنند. اتفاق غیرمنتظره‌ای افتاد.

۲۷۰۰

۴

شما صرفا از شهر تهران فیلمبرداری کرده‌اید، مثل این است که یک گزارش در مورد مسکو پخش کنید و بگویید که زندگی در تمام روسیه این چنین است. طبیعتا در پس زمینه  فضای  خوب و افراد نسبتا راضی وجود دارند. استان‌های دیگر، شهرهای کوچک و روستاها و عمده جمعیت چطور؟!!! مردم چگونه زندگی می‌کنند، کار و امور پزشکی در مناطق دیگر چطور؟؟؟؟ من این گزارش را کمی هدایت شده در نظر می‌گیرم.

۲۴۰۰

۵

من در ایران بودم. فقر گسترده است. جوانان می‌خواهند از ایران بروند. ناامیدی زیادی وجود دارد. ولی مردم خیلی خوب‌، مهربان و پاسخگو هستند. طبیعت زیبا و متفاوتی دارد و کباب‌های خوشمزه.

۱۶۰۰

۶

اکنون من با گزارش ساخته شده از ایران آینده اقتصادی خودمان را می‌بینم،  لطفاً با استفاده از مثال کره شمالی یک ویدیو دیگر در مورد آینده سیاسی ما بسازید.

۱۳۰۰

۷

به عنوان یک ایرانی باید بگویم که این گزارش واقعاً زندگی شهروندان عادی تحت تحریم‌های گسترده بین‌المللی را منعکس نمی‌کند. او فقط با افراد منتخبی که در پایتخت زندگی می‌کنند و از طبقه بالای جامعه هستند مصاحبه کرده است.

۱۳۰۰

۸

چیزهایی که درباره ایران نمی‌دانستیم و این مستند نشان داد: اگر شغلی دارید که مربوط به فناوری اطلاعات است پس می‌توانید یک آپارتمان اجاره کنید، اگر یک تاجر هستید منتظر لغو تحریم‌ها هستید، اگر یک روشنفکر و خلاق هستید مهاجرت می‌کنید و اگر کارگر هستید وضع خوبی نداری و روی دیوار سفارت آمریکا لگد می‌زنی.

۱۴۰

 

[۱] . МГУ им. М. В. Ломоносова

[۲] . А́нна Серге́евна Шна́йдер

[۳] . Сегодня

[۴].  Страна и Мир

[۵] . این هلدینگ توسط کارآفرین آمریکایی پیتر گروی در سال ۱۹۸۹ در کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا ثبت شده است.

[۶] . در قلمرو تعدادی از کشورهای مستقل مشترک المنافع مانند قزاقستان، گرجستان و مولداوی پخش می شود و همچنین کشورهای بالتیک، آلمان، اسرائیل، بریتانیا، اسپانیا، ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و ... مجموع مخاطبان کانال تلویزیونی RTVI حدود ۲۵ میلیون نفر است. در روسیه، RTVI به جز پخش اینترنتی و برخی اپراتورهای ماهواره ای جهانی در دسترس نیست.

[۷] . دکمه پخش طلایی یوتیوب به کانال‌هایی با ۱ میلیون مشترک اهدا می‌شود ودکمه پخش نقره‌ای یوتیوب به کانال‌هایی با ۱۰۰ هزار مشترک اهدا می‌شود.

[۸] . Redkollegia

[۹] . Никита Смагин

[۱۰] . Адлан Маргоев

[۱۱] . Middlebury College

[۱۲] . ПИР-Центр

[۱۳] . بنیاد کارنگی مسکو به دستور وزارت دادگستری فدراسیون روسیه، پیرو بحران اوکراین، از تاریخ ۸ آوریل ۲۰۲۲ فعالیت خود را متوقف کرده است.

کد خبر 12761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =